fredag 7 oktober 2011

Klättring

Ja, det är till att lära sig en massa saker själv nu. Mycket genom att härma mamma och pappa, men också genom helt egna idéer och upptäckter. Här om dagen när jag lagade mat och Tove lekte i matrummet hörde jag hur hon bankade på sin stol. När jag gick ut för att kolla läget ser jag att...hon sitter i sin stol. För ett ögonblick trodde jag att jag hade fått ett riktigt hjärnsläpp och satt henne där, men så var inte fallet. Hon hade klättrat upp och satt sig alldeles själv med hjälp av ett par sittpuffar som låg på golvet bredvid. Också köksbordet och köksbänken är klart möjliga för Tove att bemästra nu, kolla bara klippet nedan. Nu vill det till att pappa håller ett vakande öga öppet hela tiden.



Självständigheten blir tydligare och tydligare; Tove ger sig gärna iväg på längre promenader (med hennes mått mätt förstås) innan hon kommer tillbaka för att tanka lite trygghet. Som här i city utanför banken innan vi gjorde klart allt med lägenheten häromdagen. Det var några stycken som fick vända på huvudet ett par gånger för att försäkra sig om att hon faktiskt hade en förälder med sig.

Egen promenad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar